A villanypapír és a sajtó

2012.03.11. 19:06 macskás fiú

Lassan fél éve vagyok boldog tulajdonosa egy Kindle Touch-nak, magamat is meglepődtem a tapasztalatokon. Igazi régi vágású könyves srác, aki ha pénze nem volt, elvonási tüneteit enyhítendő bement a boltba új könyvet szagolni, mit keres a kezében egy ilyen vacak? És még élvezi is!

Nem volt egyszerű a kezdet, egyrészt, mert az Amazon nem szállított Európába ebből a modellből, másrészt bár igyekeztem jól utánajárni, de bevallom, fogalmam sem volt róla, honnan lesz nekem ehhez könyvem, mit fogok rajta olvasgatni? A szerkezetet aztán nem volt túl bonyolult beszerezni, vállalható árréssel (a reklámos és reklám mentes verzió közötti árkülönbségnyi) hamar megoldódott az első probléma. Azt egy nap alatt megtapasztaltam, hogy tok nélkül veszélyes macskás lakásban bármi kütyüt birtokban tartani, és rendes se vagyok eléggé, nem árt, hogy valami védje a kijelzőt. Döbbenet volt viszont, amikor kiderült, hogy Magyarországon még a műbőr tasak is drágább, mint mondjuk a britektől hozatni támasztós bőr tokot. Nekem az e-bay a barátom, négy (4!) nappal a megrendelés után már ki is csomagolhattam a bőr tartót, jó döntés volt, megérte, szállítással együtt 6000 HUF pénzt mindenképpen.

A Kindle olyan, hogy kapsz vele egy mailcímet is. Wifis, tehát simán csatlakozik a házi hálóra, és ha emberi, de nem Kindle formátumú doksit, könyvet akarsz rátenni, akkor a legegyszerűbb az, ha levélben elküldöd a kindle-s címedre, tágy mezőbe beírod, hogy convert, 5 perc se telik bele, már meg is érkezett, többé-kevésbé jól tördelve, helyes magyar karakterekkel. RTF, PDF (ha nem képként szkennelt a szöveg), doc forma, amikkel próbáltam, szinte nem volt, amit ne tudott volna jól áttenni a saját rendszerére. Ami miatt szinte, az a PDF, ott a két hasábos tördelés tud vicces helyzeteket okozni, de még így is azt mondom, hogy nem csak az ötlet, de a kivitelezés is jó.

És hogy milyen az e-papír érintőképernyő kombináció? Az e-papír zseniális, ha a cél az olvasás. Kiválóan látható, valóban nem fáraszt úgy, mint egy laptop, órákig olvashatod, nem ég a szemed. A tapogatós képernyő egy kvázi érintőképernyő, ami egészen pontos, ha kellően belassulsz hozzá. Mert a Kindle nem gyors. Mit nem gyors, olyan lassú, mint egy Videoton számítógép volt, vagy ha nyomtatáshoz hasonlítom, akkor mint a régi tűs printerek. Várni kell. Mindig megcsinálja, amit kérsz, ha türelmes vagy. Ami viszont előny, hogy mivel csak kvázi érintőképernyő, így a gyakorlatban nem csak az ujjad érintését veszi észre (és itt lesz értelme a lassúságnak), hanem bármit, tollat, fogvájót, műkörmöt vagy akár vastag kesztyűt is. És mondom, mindezt egészen pontosan.

Ami szokatlan, az részben igaz bármi e-bookra, részben lehet, hogy csak a Kindle sajátja: egyrészt nincs oldaltükör, vagyis elvész a tipográfia és könyvtervezés eszenciája, heló oldalpárok, heló illusztrációk, intsünk nekik búcsút. Oké, képet meg tud jeleníteni a masina, de a kép és szöveg aránya és helyzete annak függvényében változik, hogy te milyen méretre állítod a betűket. A másik ilyen hiányérzet, hogy nem tudod, milyen vastag a könyv és mennyi van a fejezetből még vissza. Ez azért is fura, mert én úgy voltam világ életemben az olvasással, hogy elalvás előtt az jó mérce, hogy na, akkor még ezt a 4 oldalt elolvasom, az még belefér, mielőtt aludni megyek. Hát, persze lapozgathatsz ebben is, de az nem ugyanaz. És a legbutább dolog, hogy nincsenek oldalszámok. Látod, hogy hány százalékát olvastad el már a könyvnek, de ki az a marha, aki meg tudja ítélni, hogy ez oldalszámban mennyit ér? Ja, és nincs szaga, elveszett a könyv és a festék illatkeveréke, de ezt mondtam már.

Van viszont benne böngésző - elég fapados, de arra jó, hogy mondjuk blogokat olvass rajta - van hangoskönyv felolvasó, és van szövegfelolvasó is, igaz csak angolul. Na igen, zenét is tudsz közben hallgatni, én nem szoktam, engem zavar. A két beépített hangszóró nem egy tigris, a füles meg... kössem össze a füleim egy könyvvel? Ne már!

És hát a tartalmak, na ez az, ami sajnos sokat elmond a magyar rögvalóságról. Sok lelkes ember van, aki ilyen-olyan szinten kódolja az itt-ott talált könyveket e-book formára, ezek java hulladék, mert kilóra mennek és nem minőségre. Vagy az ékezetek nem stimmelnek, vagy valami beteg szkennelésből karakterfelismeréssel berhelnek szöveget, ami igen nagy hibaaránnyal dolgozik, úgyhogy inkább bosszúság, mint öröm az ilyen könyv. Az elektronikus könyvtárban is találhatsz doksikat, ott se úszod meg a konverziót, mert valamiért a Kndle formátum nem terjedt el eléggé. Persze tegyük hozzá, hogy erősen szubjektív a tartalmi tapasztalás, hiszen jóllehet még nem találtam rá az amúgy meglévő aranybányára. Ha bárki tud ilyet, szóljon, köszönöm előre is.

És a sajtó? Hát, ha a könyv témában lépéshátrányunk mondjuk akkora, mint ide New York, akkor az elektronikus sajtó e-book formájú kivonata tekintetében ez a Budapest-Hold távolságra rúg. Az Amazonon szinte minden megvan, ami kellhet, amit ember olvasni vágyhat, ha amerikai. Európai lapokból már jóval szűkebb a választék, magyar újság pedig... félve mondom ki, hiszen lehet, hogy valami eldugott oldalon találnék, de hogy is mondjam... a hazai sajtópiac még nem látja a potenciált az e-book formában. Kár pedig, mert párszáz forintért egészen biztos vagyok benne, hogy sok újság előfizetője lennék,  sajnálom a pénzt a papír napi- és hetilapra, és sajnálom a sok papírt is, amit erre pazarlunk el. A könyv még hagyján, de az újság... na ha valamit törvénybe iktatnék, az a sajtó elektronizálása.

És mi akkor az a nagy durranás, ami okán azt írtam a cikk elején, hogy magam is megleptem magam? Hát, elsőként az, hogy az e-book kényelmes. Sokkal kényelmesebb  egy ujjal lapozni, mint két kézzel. És könnyű. Egy 3-400 oldalas keményfedeles könyv esetén lényegi a különbség már. Nem kell macskanyelv, lejárt lottószelvény vagy gerincre dobni a könyvet, könnyen megvan, hogy hol hagytam abba, hiszen bekapcsolás után ott nyit a szoftver. És végül: olyan könyveket is megtaláltam így, amikért vagy nem adtam volna súlyos ezreket, vagy nem is adhattam volna, mert már legfeljebb csak antikváriumban fellelhetőek. Vagy ott se.

Kedves olvtársak, e-bookra fel! Legyen az Kindle vagy más, olvasni jó, e-ink kijelzővel ráadásul nem is fárasztó, és még egy szempont van, ami nem elhanyagolható: nyugodtan olvashatod a metrón akár a Micimackót, akár valami pikánsabbat, senki nem fog a borító alapján kiröhögni, nem kell újságpapírba csomagolnod a szerelmes regényt, vagy a vérhorrort. A Kindle diszkrét, a Kindle szexi, és nem esik szét a ragasztásnál lapjaira. Hacsak le nem ejted.

A bejegyzés trackback címe:

https://macskasfiu.blog.hu/api/trackback/id/tr524310135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása